Hur jag kom på att jag skulle läsa till veterinär i Australien och hur det gick till..

Hej hopp!
Nu har vädret ändrats och det har regnat några dagar. Regnperioden ska tydligen vara över, men inte detta år, såklart! Det är fortfarande 30 grader varmt, men med tropiska regnskurar.

Jag har fått lite frågor om varför jag pluggar här och hur man har råd att åka utomlands och läsa till veterinär och liknande, så jag tänkte berätta hur allt gick till :)


Jag har alltid drömt om att bli veterinär men som ni alla vet är det jättesvårt att komma in på Veterinärutbildningen vid SLU i Uppsala. Jag hade hört folk nämna om att utbilda sig utomlands, men inte riktigt tagit det på allvar eller trott att det var möjligt, men en kall, snöig dag i februari (efter att jag kommit hem från soliga sydamerika) googlade jag Veterinärutbildning utomlands och började läsa. GoStudy har information på sin hemsida,
www.gostudy.se och jag mailade en av deras agenter och sen var allt igång. 
GoStudy hjälpte mig med alla ansökningsformulär, översatte mina betyg från gymnasiet och skickade mig till engelskaprov som jag behövde göra. Allt gick rätt fort och sen tänkte jag inte så mycket mer på det. Jag trodde aldrig att jag skulle komma in, just för att det är så svårt i Sverige.
Några månader senare mitt i stress inför matte tenta i Lund ringde dom från GoStudy och berättade att jag kommit in på JCU! Då var det bara att verkligen bestämma sig då.. Det var just pengafrågan som var prio 1. Men CSN beviljar studier utomlands, så tack vare lån och bidrag täcker det min årsavgift. Det är dock vad det räcker till, resten får jag finansiera själv (typ hyra mat och annat livsnödvändigt). Jag lever på sparade pengar och har nu skaffat mig ett jobb för att klara det. Men det går! :)

Självklart är det också viktigt att jag har möjlighet att jobba som veterinär hemma i Sverige när jag är klar. Jag har ringt otaliga telefonsamtal för att få prata med rätt personer och fick till slut ett svar som var gott nog. När jag kommer hem prövar dom mitt "fall", utvärderar min utbildning och ifall jag behöver komplettera något. Men en femårs lång heltidsutbildning i ett land som Australien "ska inte vara någon fara". Så jag lever på det!

Det var lite om hur jag kom hit och det är värt alla papper, ansökningar och praktiska nödvändigheter som visa, läkarundersökningar och sånt!  

Lite mer bilder från Vet. Class. Vi har denna vecka lärt oss att undersöka får genom att sätta dom på rumpan, jaga runt boskap för att få kossorna att gå dit vi vill och separera dom från flocken.

kram på er!

Sarah jagar kor


Temperatur på får..


Fårtipp..


Snygg i overall!


Jag och Sarah hänger mellan djurlektioner..


Kommentarer
Postat av: hanna

Åh du verkar ha det så fint! Fina bilder! Om du vill hålla dig ajour med vad som händer i mitt (inte lika spännande som ditt, men dock) liv så kan du kolla min bilddagboksida (bilddagboken.se). Uppdateras någorlunda ofta. Puss på dig bästa! Ps. Jag börjar bli tjock!

2009-04-18 @ 20:32:53
Postat av: Evelina

Hohoh, den har nästan samma färg som ekooverallen :P

2009-04-20 @ 14:05:43
Postat av: Emma

Åh ser riktigt härligt ut!



Får man fråga vad som krävdes betygsmässigt i Australien? Jag kämpar just nu med högskoleprovet här hemma i Sverige för att komma in på SLU men mina betyg är inte lika bra som mitt högskoleprovsresultat. Hade nog 50% VG och 50% MVG. Ska man ge upp Australien då?



Toppenblogg!

2011-01-21 @ 15:03:14
URL: http://lillalois.blogg.se/
Postat av: Erika

Hamnade på din blogg av en slump. Vad underbart du verkar ha det i Australien! Jag pluggar också veterinär, 3e året nu på SLU. Berätta gärna mer om studierna, jag är jättenyfiken! :)

2011-02-05 @ 22:03:09
URL: http://aldieb.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0