Första veckan!

Sådärja, nu är studierna igång igen, Year 2- Here I come!

Vi blev inkastade i studierna på en gång, ingen mercy här inte. Vi har haft föreläsningar i anatomi, cellbiologi och histologi (läran om vävnader typ). Vi har haft flera labbar- kul! Blandannat lär vi oss om musklerna i ansiktet och har fått en grupp tilldelad varje studiegrupp. Denna hund, som är död, har blivit donerad för forskning och studier, vilket är jättebra för oss! Vi har en hund hela terminen och kommer få dissikera den med olika mål. Första veckorna lär vi oss om huvudet och ansiktet- nerver, muskler och skelett. Så i onsdags fick vi ta bort skinnet för att lära oss vilka muskler som sköter ögonblinkningar, rörelser av öronen och läppar osv. Jätteintressant. Inga bilder från dessa labbar kommer publiceras här på min blogg dock. Detta är av skäl som UNiversitetet har. Tyvärr finns det folk som missbrukar användadet av kadaver och vi är lyckliga som ens får ta bilder att använda i plugg syfte. Men, ni kan säkert googla ansiktsmusklera för att få smaskiga bilder! =)

En annan praktik vi hade var röntgen! Vi kan nu hänga upp en röntgenbild på korrekt sätt på ljustavlan, javisst, det finns bestämda sätt. Vi kan avgöra från vilken vinkel bilden är tagen och börjat känna igen organen!


En hund plåtad i vänster lateralt läge. (Den ligger på sin vänstra sida). Bilden ska alltid hänga så att djuret är i vänster färdriktning


Här ligger en hund på mage eller rygg, det vet man inte eftersom röntgen ser igenom allt. Plåten ska alltid ligga med djurets huvud uppåt och med höger sida åt vänster.. Som om man skulle skaka hand med vovven =)


Förberedning för röntgentagning på vår patient


Vi har fina lokaler i nya veterinär sjukhuset på campus, så det är jättehäftiga lektioner, och alla får chans att prova allt


Jag har börjat mitt nya liv också!! Jag har haft matlåda med mig varje dag till skolan och satt igång med träningen igen! Kickboxing igår, kan knappt gå idag! haha

Jag kan plugga när jag värmer upp på trampcykeln!!


Kram på er från ett REGNIGT Townsville
A

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0