Praktik på Höjen!

Hej!
nu är jag på praktik på Lillhöjens Lantbruk i Ovanåker nära Edsbyn. Här får jag lära mig hur det är att ha mjölkgård. Dagarna börjar kl.06.00 (men jag tror bonden börjar mycket tidigare...). Då börjar vi med att mjölka alla 160 kossorna. Efter det pysslar vi med kalvarna, ser till att dom får mjölk och städat i sina utrymmen. Sen följer lite strö-jobb, som fodring, städning mm. Runt 15.00 börjar eftermiddagsmjölkning och alla kor ska mjölkas igen. Jag får åka hem runt 18.00 men hon som jobbar eftermiddagskiftet slutar nog snarare 19.00.
Jaa och efter det stupar jag i säng. Långa dagar och ovana arbetsuppgifter.

Det har varit spännande första dagar!! En kalvning har jag sett, som gick så bra så! En jättefin liten kvig-kalv som nu har mitt namn skrivet i örat =) Så dom kommer ihåg att hon är min! Men jag fick också vara med på en kalvning som inte gick så bra tyvärr. Kalven låg fel så vi fick hjälpa till att dra ut den. Och tyvärr var den dödfödd..Men men, sånt händer när många kor kalvar, i januari har det kommit 25 st!

Och idag och igår var det verkning av klövarna. Det var väldigt intressant att få vara med och titta på, och verkaren visade olika typer av skador och åkommor.
Idag fick jag också vara med vid en insemination på en kossa. Också väldigt lärorikt att se hur dom gör!

Imorgon kommer nog veterinären på besök, en av korna har troligen en inflammation i juvret. Då blir det mer att lära!

Här kommer lite bilder!!


"Vad är det där?" =)


Mjölkning pågår!


mmm Gott!


Verkaren sätter på en sko på en klöv för att avlasta den bredvid, som var skadad


Här inne står alltså kossan, killen står och verkar en bak-klöv. Kon är fastspänd under magen så hon hänger. På så vis drar dom fast benen så han kan verka klövarna utan att bli sparkad.


Mjölkhallen


Min fina lilla kalv!

Kram på er!
/A

Kommentarer
Postat av: Hamberg

åh vad roligt och få se bilder! verkar ju jätte spännande fastän det inte lät så när du skulle åka till Edsbyn i söndas hihi. kalvar är ju för söta!! förstår att de kanske är lite tunga o långa dagar dock men vad mycket du får vara med om! jag är så avundsjuk på dina praktikplatser!! kram! saknar dig mycket som alltid

2010-01-28 @ 20:05:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0