Mer spännande grejer på praktiken!

Hej!
Nu har jag avslutat min praktik på Lillhöjen! Jag har fler bilder att visa. Vi fick några fler kalvar under senaste veckan, en kossa fick urinvägsinfektion och veterinären fick komma, och det var mjölkprovningsdags!
Urinvägsinfektionen blev behandlad och allt skulle nog bli bra!

Mjölkprovning innebär att varje kossas mjölk testas för olika saker, och på det viset kan gården veta alla kornas hälsa och även räkna ut hur mycket foder den kräver. Det blev lite mer meck vid mjölkning eftersom alla kor ska lämna ett prov utanför tanken. Men detta gör ju att vi som konsumenter får bra mjölk och om några problem finns så åtgärdas dom!

Jag har lärt mig jättemycket på Höjen, och två veckor gick fort! Imorgon är det dags för praktik på grisgård i Enköping, så snart kommer det bilder på massa grisar!

Ha det så bra så länge!
Andrea

Jag och nyaste tillskottet


Jag i kalvdagiset =)


Kalvarna mäts varje vecka för att försäkra att dom växer som dom ska


Här har en behållare kopplats på mjölkapparaturen, som samlar upp lite mjölk som sedan skickas på testning.


Jag och min lilla egna kalv. Hon har mitt namn i örat så jag kan komma och hälsa på henne i framtiden =)



Kommentarer
Postat av: AnnSofie

Hejsan! Hoppas allt är bra! Saknar någon att bubbla med på zoo... Har tappat bort lappen jag fick av dig så ja skriver en liten kråka här så kanske ja också får en cd me bilder? :)



Annsofie Stenberg

Kila 204

820 60 Delsbo



Massa kramar! // Annso

2010-02-10 @ 17:39:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0