Labba labba laaabaaaa

Hej
Den här terminen läser vi mycket microbiology, bacteriologi, parastiologi, immunologi etc etc.
Vi har haft våra första labbar och det har varit spännande. Som jag berättade tidigare så hade jag ju halsfluss. Förra veckan tog min kompis Amanda ett halsprov på mig för att se hur det såg ut. Jag åt penicillin då.
Vi odlade provet och nu en vecka senare fick vi resultatet. Jag har staphylococcer. Tydligen inte de bakterier som orsakar halsfluss men dom ska inte vara där (eftersom jag åt antibiotika). Min lärare blev nyfiken så nu har vi gjort ett Antibiotika Känslighets Test för att se vilka typer av antibiotika som mina hals bakterier är resistenta mot- Jag ska till doktorn igen på fredag, då ska jag allt berätta för honom vilken medicin han ska ge mig! :)


Här är resultatet av min halsodling, det växer en del bakteria!


Amanda in action

Vår arbetsplats


Antibiotika test! De små virklarna på plattan är olika antibiotika i olika styrkor. Nu ska plattan odlas i ugn och sen ser man var bakteria har fortsatt växa- indikation på att de är resistenta mot den antibiotika som är närmast. Coolt va!

Nu ska jag gå till lektion, kram på er!

Kommentarer
Postat av: Nk

Tjenare!

Jag undrar hur det är att plugga i Australien? Funderar starkt på att söka till IMCS till våren då jag nu går i trean... Hur mycket får man i studiebidrag när man pluggar utomlands?

2010-08-13 @ 22:45:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0