Att läsa till Veterinär vid James Cook University, Australien

Hej!
Många har kommenterat och frågat om hur det är att läsa till veterinär i Australien, så jag tänkte att det kanske är dags att skriva lite om det. Den här bloggen blir lätt en uppdatering om mitt liv för släkt och vänner där hemma och lite lite om själva admin biten om att plugga utomlands. Så nu kör vi. Om någon har ytterliggare frågor får ni gärna maila mig på [email protected]
jag ber om ursäkt för att det dröjt, jag har sett era kommentarer men det är mycket att göra för mig :)

Så, jag har väl alltid velat bli veterinär men som många vet är det väldigt svårt att komma in på SLU. Så jag googlade "Läsa Veterinär i Australien" och kom in på GoStudy's hemsida www.gostudy.se och jag mailade en av deras agenter som styrde mig i rätt riktning. De hjälpte mig med ansökningshandlingar, info från och om CSN, visum etc. Jag fyllde i ansökningar till JCU och Murdoch University i Perth. Sedan skickade de mig på Engelska prov (IELTS) som är ett internationellt mätverk för hur dina engelska kunskaper är. För vissa utbildningar har dom en minimum betygsgräns på det provet så de vet att du kan följa med i studierna.

Efter ett par månader hörde GoStudy av sig och berättade att JCU accepterat min ansökan och att jag skulle flytta till Australien!
På ett student visum får du vistas i Australien under de år du studerar, plus ytterliggare några månader. Mitt visum gåt ut i mars 2014 och jag tar examen i december 2013. Under den tiden får man åka in och ut ur landet obegränsat antal gånger. Under lov och högtider får man arbeta heltid och under skolterminens gång får man arbeta upp till 20 timmar i veckan (dock får man vara försiktig om man har CSN då deras max belopp fortfarande gäller). Jag jobbar på McDonald's och på skolan som djurskötare. Vissa veckor blir det upp emot 20 timmar i veckan, andra inga alls.

Skolan är dyr!!! Det kostar mig just nu AUD($) 17800 (ca 120 000kr beroende på växelkurs) per termin. CSN ger med bidrag och lån ca 95 000 kr per termin. Med extra jobb (jag jobbar även på loven hemma i Sverige) ett par stipendium samt snälla och förstående föräldrar så får jag ihop med. Det är inget lyxliv men det går bra. Just nu bor jag med en kompis som inte tar ut nån hyra av mig vilket såklart är guld värt! Jag kommer stå till knäna i skulder när det är färdigt men det är det värt! CSNs lån är ett bra lån tycker jag.

Vi har väldigt mycket i skolan. Från måndag till fredag har vi mellan 30 och 40 kontakttimmar i form av föreläsningar, labbar och praktiska lektioner. Sedan ska man hem och plugga utöver det. Så lite sömn, stress och lite smått panik får man räkna med. Det är väldigt kul här med mycket praktiska moment! Redan under första året fick vi hantera djur och lära oss massor om produktionsdjur, olika institutioner som har djur etc. Skolan kräver mycket praktik av dig som student också på loven. Innan vi börjar år 3 måste vi ha gjort 3 månaders praktik på kött-ko gård, mjölkgård, gris/höns/fisk farm, hästindustri och fårfarm. De flesta två veckor per ställe. Vi fick även 4 veckor att välja var vi ville praktisera, jag gjorde min praktik på ett zoo i Australien och på Järvzoo (www.jarvzoo.se). Det gjorde att man lärde sig om sina framtida kunder/patienters industri. Otroligt intressant och roligt!!
När vi är klara med år 3 (vilket är snart snart snart!!) börjar vi vår kliniska praktik, 3 månader totalt måste vara färdigt innan start av år 5. 6 veckor på blandad klinik (typ Distriktsveterinär) i Australien och 6 veckor valfritt. Jag kommer göra 3 veckor på Väsby Veterinärmottagnign (www.vasbyvet.se) och 3 veckor på kliniken vid Houston Zoo i Texas. 6 veckor som sagt görs i Australien, jag gör 3 veckor utanför Perth i Januari (update kommer då :) ) och nästa år 3 veckor i Mackay, lite söder om där jag är nu.

År 3 har varit det roligaste hittills. I tvåan är det mycket nöta anatomi efter anatomi... Mycket praktiska lektioner i våtlabbet med kadaver, det är roligt men det är SÅ MYCKET att lära sig. Efter tvåan blir det roligare. Det här året har blivit mer kliniskt, med patologi, farmakologi etc. Nu börjar sjukdomarna komma, hur man ser att ett djur är sjukt, diagnostisera, behandla osv. Vi gör dräktighetstest på kvigor och kor, hält undersökningar på hästar och kor, kliniska undersökningar av smådjur etc etc. Operation och Anastesi lektionera är jätteroliga! Jag är en väldigt praktisk person och uppskattar "hands on" mer än att memorisera fysiologiska fenomen.

Nu ska jag plugga vidare, har två presentationer och en tenta den här veckan. En av presentationerna är inför en panel av veterinärer om ett Etik fall där Wagyu kor med flit inte blir fodrade Vitamin A för det sänker fetthalten i köttet. Är detta rätt eller fel tycker ni? Jag tycker att det är fel. Men det finns folk i min klass och i den här staten som tycker att det inte spelar någon roll- "ska ju ändå slaktas". Så önska mig lycka till! På fredag har vi tenta i Patologi (neuro, endokrinologi och muskulär patologi för att vara mer exakt).

Som sagt, fler frågor? Bara maila!

Tack för att ni läser min blogg!
/Andrea

Det var en liten update om mig och vad som händer här.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0