Praktik på veterinärklinik!

Hej hej! Hoppas att alla har en skön helg! Jag är inne på min sista dag av "vinter"lov och imorgon börjar allvaret igen! Lovet har som alltid gått för fort!
Under lovets sista vecka har jag varit på praktik på veterinärklinik!! Det har varit jätteroligt! Det är en typisk smådjursklinik med majoritet hundar och katter som patienter. Vi fick dock in en anka som ingen visste vems det var. Han och jag blev bra kompisar och han fick bada i en plastlåda och fick rostbröd varje dag :)

Jag följde framförallt veterinären hela dagarna, satt med på undersökningar, vaccinationer och annat. Jag fick hjälpa till vid undersökningar, lära mig om vaccinationer, avmaskning, allergier och gud vet allt vad djur har! Varje dag mellan 11 och 15 var det operationer, och även där fick jag vara med. Jag kunde självklart inte göra så mycket under operationerna, men har sett mycket och lärt mig ännu mer. Framförallt var det kastreringar och steriliseringar, men även en del hudcancer och öronproblem. En hund tog veterinären bort hudcancer, opererade en infektion i tassen och tog ut tre tänder på en och samma gång. Det var spännande att se så mycket olika saker!

Jag trivdes som sagt jättebra, och tur är väl det eftersom utbildningen kostar mig massa pengar, att jag är på rätt ställe menar jag :) Personalen verkade gilla mig också och jag blev erbjuden en fortsatt praktikplats vid sidan av skolan så jag kan lära mig mer och mer och praktisera vad vi läser i skolan!

Jag har lite bilder på våra patienter och arbetslaget!


Fullt hus!


Chockie har operarat sina öron. Han hade sjukt mycket löss och om en hund får något i örat, typ löss, frö från växter etc så börjar dom skaka huvudet för att få ut det. Efter mycket skakande kan blodkärl i öronen brista och öronen fylls med blod. Så Chockie har helt enkelt skakat huvudet och kliat som en galning för att få ut löss ur öronen och var tvungen att tömma båda öronen på blod. Sedan syr man fast absorberande svamppaddar rakt genom öronen som tas bort när de läkt. Jag personligen kan tycka att det kanske vore smartare om ägarna badad med lus-schampoo och gett "lus"medicin istället för att betala nästan 6500 kronor för att operera öronen... och stackars Chockie hade mått bättre också...


Hunden Michael (japp, MICHAEL) hade en salivkörtel som fylldes upp och hade opererats en gång tidigare för att tömma den på saliv och vätska. Men den fylldes igen så nu satte veterinären in ett dränage i körteln som fungerar som en dammsugare, ni ser sprutan uppe på hans rygg). Tyvärr sitter ju salivkörtlarna i halsen, så för att få allt att sitta kvar fick vi bandagera halva hunden! Men han ska nog bli bra nu, efter att dränaget tagits ut ska tomrummet i körteln opereras bort så det helt enkelt inte finns plats för något saliv att fylla upp den mer.


Teamet på GreenCross Vets! Sköterskan Jennifer, Veterinären Dr Frieda, JAG (prydlig va?)Sköterskan Ruth med hunden som genomled den stora operationen med tänder och allt vad det var och sköterskan Kelly med en fluffig patient!


Imorgon är det skoldags igen! Jag har spenderat hela dagen med att skriva ut papper och organisera ihop mitt liv!

Kramar!
A

Kommentarer
Postat av: Cissi

Hittade din blogg och det var väldigt spännande att läsa om hur det är på din veterinärutbildning :)



Det är säkert många som frågar dig diverse saker om utbildningen så om du har tid någon gång så skulle det vara kul om du kunde svara på hur mycket utbildningen kostar allt som allt eftersom det är svårt att hitta exakta svar på deras hemsida. Här är min hotmail ifall du får tid; cissi9107@hot...

2009-07-28 @ 17:30:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0