Praktik!

Hej!
Nu ar jag ute pa min praktikplats i Goodooga, det dar stallet ute i ingen stans som jag skrev om forut. Det ar otroligt att dom har internet har, men det ar ganska langsamt sa inga bilder an..

Har har dom iallafall 23 000 far och ca 1000 kottkor. Fram tills jul ar det far-klippning pa schemat. Sa jag och Laura kor run i stoooora hagar och vallar far sa dom kommer till ladan dar de ska klippas. Sen efter klippningen behandlar Laura och jag alla far mot loss. Sa idag har vi sprayat ca 1000 far, likadant varje dag. Det ar kul att se och lara sig nya saker, men 23 000 ganger blir lite tjatigt om jag ska vara arlig.
Imorgon ska alla lamm separeras fran sina mammor och underga "mulesing". Det ar en stor debatt som pagar om mulesing, ni som kanner till vad det ar forstar varfor. Far i Australien ar Merino. De ar valdigt rynkiga i skinnet. Australian Blowfly kommer och lagger agg i ullen runt baken, som klacks till larver som ater skinnet- slutar i att faret blir vadligt sjukt och troligen dor. Darfor nar de ar lamm sa mulesar man dom. Det innebar att man skar bort skinn runtomkring baken. De aterstaende skinnet laker ihop och pa sa satt har man fatt bort rynkor dar svett och smuts samlas och skapar en attraktiv plats for flugor. MEN, detta gors utan bedovning- darav debatten. Kalla Fakta hade (eller var det Insider?) ett stort reportage om detta vilket ledde till att flera stora svenska kladesmarken (HM mfl) slutade importera ull fran Australien.
Pa denna farm far dom smartstillande pa saren, sa de inte kanner nagot under ett par dagar. Bonden onskar att det fanns andra metoder som fungerade men sa lange maste han gora detta for att undvika att alla lammen dor. Sa, imorgon ska jag fa se detta... Ska bli intressant. Jag tycker, som manga andra, att nagon form av bedovning som fungerar fore ingreppet och pa ett effektivt satt.

Nar jag kommer till Sydney om ca tva veckor lovar jag att lagga upp bilder!

Kram pa er alla!
A.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0