Hönshantering och dammstorm!

Hej goddag, tjena hoppsan!

Nu är det lov!!! Jag har haft två otroligt stressiga veckor, men nu är det en veckas lov! Måste dock plugga lite under lovet, men inte under samma tidspress!

I måndags hade vi mer djurhantering, denna gång var det höns och fiskar på schemat. Ni som känner mig vet hur rädd jag är för fåglar. Men vi måste kunna hantera dem såklart som veterinärer. Och vi tränar på höns. Så jag var tvungen att stå inne i inhägnaden med kanske 15 höns och bara lärarens genomgång var stressfull nog. Men som sagt, vi var ju tvungna att hantera dem; kunna plocka upp dem, hålla dem med en hand, vända dom uppochner.. (vad nu det ska vara bra för haha) och annat, såsom ta temperatur, kolla näbben... Och som avslutning fick vi ta blod och vingklippa dem! Jag grät, (på allvar) av rädsla, men tillslut höll jag en och gjorde alla moment förutom att hålla dem uppochner och plocka upp dem från marken. Jag var den enda i vår grupp som lyckades ta 1ml blod utan att orsaka hemotom (blödning från venen under skinnet)! Så vem vet, kanske fågelveterinär är mitt kall...? Jag var helt slut efter de två timmarna men då var det dags för fiskar!


Skojja min dojja va rädd jag var!


Höns har ett hål för kiss, bajs och ägg! (och det är där man tar tempen)


Andrea tar blod från ena vingen!


Barramundi är en viktig fisk i Australien och odlas för fulla muggar. De kräver veterinärvård i form av vaccinering av en streptokock sjukdom, och det var vår uppgift idag! Så vi fick injicera fiskar med vaccin! Först måste man fånga dem från bassängen, lägga dom i ett kar med anaestethic så de somnar och sen sätta igång. På 5 minuter skulle vi väga, mäta och vaccinera innan de skulle tillbaka i ett kar för uppvak. Kul kul! :)



Injicera vaccin under fjällen! :)

I Australien är det dammstorm (Dust storm) som ni kanske har hört. Den har nått Townsville. Jag försökte ta ett foto igår för att visa dammet, men det är ganska svårt. Hursomhelst så är det svårt att andas, alla fönster i husen är stängda och min bil gillar inte dammet :( Den lägger av HELA tiden. Så en riktig städning av motorn behövs när dammet lagt sig. Man ser inte himlen och allt har lite an en orange touch..


Bakom Alec är det en fortsättning på berget till vänster. Idag kan man inte se nåt av det....host host :(

Imorgon är det Flyg Show där luftvapnet ska flyga coola plan, om vi kan se nåt i dammet vill säga. Jag återkommer med uppdatering om det :)

/A.

Kommentarer
Postat av: Pappa Bert

Städning av motorn!! Hahaha. Tur du inte pluggar till bilmeck....

2009-09-25 @ 14:04:07
Postat av: Marina

Jag tycker du är duktig som tar i fåglar fast du är så rädd! Jag vet vad jag gjort om det gällt spindlar.

Men vaccinera fiskar, hur kul kan det vara?

Kram

2009-09-25 @ 14:06:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0