Veckan som gått och halva den här...

God kväll. Här sitter jag i ett tomt studie rum i skolan.. Klockan är 22.16 och jag tänkte att nu var det dags för pluggpaus och dags för Blogg update!
Nu kommer mest bilder, som vanligt...

Förra veckan gjorde vi mycket praktiska saker.. Blandannat har vi börjat lära oss operation!


Amanda tränar bandage på mig..


Lära mig sätta stygn på tvättsvamp!
Vi fick senare gå vidare till grisfötter. Viktigt att komma ihåg är att detta är en forskningsinstitution så vi har möjlighet (och privilegiet!) att använda kadaver från djur som använts till forskning. Detta är för enligt lag måste djur som används i experiment, studier etc, avlivas. Så då kan vi, veterinärstudenter, få träna på dem. Det är mycket etik som går in i det hela, men jag tycker att det är bra. Skolan följer lagen och alla etiska rättigheter som finns för djur i forsknings- och studiesyfte.. Dock ingen bild på min grisfot =) Läraren sa iallafall att mina stygn var perfekta! =)


Här är vår operationssal där vi tränar!


För att träna upp min vänsterhand flyttar jag pärlor från en form till en annan med kina pinnar.... inte det lättaste, men ska man bli kirurg ska får man jobba hårt..


Kish spelar Simpsons Operationsspel för att träna upp finmotoriken...

Vi läser mycket näringslära nu, och vi gör det med hjälp av får. Under två veckor har vi mätt hur mycket "vårat" får äter, dricker, kissar och bajsar. Sen ska vi analysera det för att ta reda på om fåret får i sig tillräckligt med näring etc.


Amanda & Jess gör sig redo! (Vårt får i bakgrunden)

jag sätter på urin-koppen...

På plats!


Och här samlas allt...


Nell & Jess räknar...


Urin mäts..

Vi har haft en amerikansk professor här som har lärt oss om KöttVetenskap. Mycket intressant. Blandannat fick vi grilla kött och dricka öl! Fin labb tyckte vi!

Först fick vi förbereda köttet..


..sen grilla..


...sen avnjuta..


..i goda vänners sällskap!

KRAM
Andrea

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0