Patologi och Klinisk Kemi rotation

Hej hej!
 
Nu har tva veckor redan gatt, jag hinner inte med tiden!
Senaste tva veckorna har jag varit pa patologi och klinisk kemi vilket ar nar man tittar pa resultat fran olika lab-tester, gor obduktioner pa doda djur och tittar ner i mikroskop. Valdigt kul!
 
Dock ar det inte sa mycket att ta kort pa, men jag har nagra stycken. Varning for slemmiga bilder :)
 
Hela ganget i obduktionssalen
 
Teamet skar upp olika vavnader som ska analyseras- en hund avlivades pga av att han var jattesjuk och vi har tagit olika prover fran hans kropp for att komma fram till varfor han var sa sjuk. Det visade sig att han hade Leukemi och att han antagligen hade dott av sig sjalv bara ett par dagar senare, sa avlivning var basta utvag.
 
 
Sa har ser det ut nar jag skar upp bitar som jag vill analysera- ursakta bukinnehallet.


Le for kameran!

 
Under de har tva veckorna har Matt varit uppe pa Malanda, men innan han akte var det ju Hockey VM! Matt hejar hejar!! Och det gick ju himla bra!!!
 

Matt har varit sadar gulligt romantiskt och lamnat lappar gomda som jag hittade under veckan som gick..
En kvall grillade vi nere vid stranden och killarna fiskade. Inte sa pjakigt va?
 
Jag har hallt pa med mina djur pa skolan i vanlig ordning. Forra helgen hjalpte jag med ett forskningsprojekt dar man ger kor Nitrat i deras mat- det har visat att det minskar gaserna kor rapar som bidrar till vaxthuseffekten. Sa, man vill komma fram till hur mycket Nitrat bonder ska ge sina kor, MEN, nitrat ar valdigt giftigt sa man maste hitta en dos som funkar, men anda inte forgiftar dem. Sa, det har projektet ger nitrat i olika doser och sen mater blodnivaer av nitrat varje 2 timmar. Sa jag hjalpte till lite :)
 
             Dubbelhakan asido, sa har gar det till :)

              Sa har ser setupen ut- de har en IV kanyl i som vi tar blod ifran..                                                
Sen analyserar vi blodet i en maskin..
 

 
 
Dom ar ganska sota och vill pussas jamt! :)
 
Andra fina bilder pa mina djur i veckan
Liten get ar mysig!
 
Den har hasten heter Maud, tankte pa min favvomoster!! :)
 
Haha getter ar sa roliga!
Myspyser i ett trangt skjul... fraga mig inte varfor men hon gillar det nog :)
 
 
Nu ar Matt hemma igen! Sa i helgen kom han med mig till alla djuren..
Har ar var fina ko som fortfarande mjolkas, hon har dock blivit valdigt smal sa nu ska vi sluta mjolka henne sa hon kan fokusera pa att lagga pa sig vikt istallet for att producera mjolk.Matt ser ut som en riktig bonde :P
 
Nu ska jag sova, upp tidigt imorgon. De har tva veckorna jobbar vi med Folkhalsa, Epidemiologi och Statlig Veterinarmedicin. Imorgon ska vi aka ut till en gard och utvardera deras Biosakerhet ifall de skulle fa nagon smittsam sjukdom sa som Mul och Klov sjuka eller Rabies (Australien ar ju s.k. rabies fritt men deras fladdermoss har Lyssavirus- som ar ett Rabies virus. Nu har detta virus identifierats i en hast, sa nu debatteras det om huruvida Australien har rabies eller inte; tidigare var kriteriet att sa lange det inte fanns i andra djur an fladdermoss sa ar de fria, men nu har ju det andrats....)
 
Hors snart igen, och forresten- mindre an 2 veckor kvar till Sverige!
Andrea
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0